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漫画から学ぶ臨床心理学 ”ドラゴンボール”に描かれる善と悪
https://doi.org/10.20558/0002000091
https://doi.org/10.20558/0002000091130fd733-e2b6-489f-8cf4-c1a0138f0747
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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06人間文化研究52_田中史子先生.pdf (933 KB)
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Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
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公開日 | 2024-06-04 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 漫画から学ぶ臨床心理学 ”ドラゴンボール”に描かれる善と悪 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Clinical psychology in manga: Good and evil depicted in Dragon Ball | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.20558/0002000091 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AB00033691 | |||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
関連タイプ | isPartOf | |||||||||
識別子タイプ | PISSN | |||||||||
関連識別子 | 13453270 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
関連名称 | 人間文化研究 | |||||||||
著者 |
田中, 史子
× 田中, 史子
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抄録(日) | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本稿は,幅広い年代から支持を集める漫画において,善なる主人公の対局として描かれている悪が,主人公にとってなぜ必要であったのかを,ストーリーを追いながら検討することを目的とした。また,描き手と読み手とがともに持つ白昼夢としての漫画の役割についても論じた。漫画“ドラゴンボール”では,善なる主人公に足りないものを悪役が補っているという構造になっている。物語の登場人物をそれぞれ独立した人物として見ていると,主人公が善,その他の人物が悪という役割を担っているが,物語は全体としてバランスを取っているといえる。“ドラゴンボール”のストーリーは敵役が仲間として共闘するという展開が多いが,主人公が自分の足りなかった側面を,敵役を仲間にすることで補っていく,統合していく過程が描かれていると見ることができる。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This article aims to follow the storyline of a manga series Dragon Ball, which has been popular across readers of all age groups to examine why the evil depicted as the antithesis of the good protagonist was necessary for the protagonist. It also discusses the role of manga as a fantasy for both the artist and the readers. Dragon Ball follows a structure in which the villain fulfils what is lacking in the good protagonist. In analysing them independently, the main character portrays good and the other characters portray evil; however, the story as a whole is well-balanced. The storyline of Dragon Ball often revolves around villains fighting together as allies. However, it depicts the process of integration, where the protagonist acquires elements that he lacks through creating allies from former antagonists. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 人間文化研究:京都先端科学大学人間文化学会紀要 en : Journal of human cultural studies:Human Cultures Association of Kyoto University of Advanced Science 号 52, p. 193-209, ページ数 17, 発行日 2024-03-31 |
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出版社 | ||||||||||
出版者 | 京都先端科学大学人間文化学会 | |||||||||
言語 | ja |