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愛情の歴史のための試論 ― 玄宗楊貴妃譚の分析 ―
https://doi.org/10.20558/00001479
https://doi.org/10.20558/00001479b1fb835c-bd31-4428-b57b-f5bdd55e5d52
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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04人間文化研究50_川田耕先生 (1.3 MB)
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Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2023-05-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 愛情の歴史のための試論 ― 玄宗楊貴妃譚の分析 ― | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | History of Heterosexual Love in China: An Analysis of the Tales of Emperor Xuan Zong and Yang Guifei | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.20558/00001479 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1154900X | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
関連タイプ | isPartOf | |||||
識別子タイプ | PISSN | |||||
関連識別子 | 13453270 | |||||
言語 | ja | |||||
関連名称 | 人間文化研究 | |||||
著者 |
川田, 耕
× 川田, 耕× KAWATA, Koh |
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抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 和文要約 欧州では,異性愛は中世に発見され,社会の集権化とともに強化された歴史的なものとされ,社会学者も同意してきたが,長く継続的に発展してきた中国社会ではどうなのだろうか。本稿はそうした問題意識をもって,唐代以来千年以上にわたって語り継がれてきた,玄宗皇帝と楊貴妃の物語群=〈玄宗楊貴妃㞍〉を中心に分析して,以下のことを明らかにする。 古代の民間伝承的な物語には,異性愛的な関係に救いを見出そうとする萌芽があるが,異性愛に基づく持続的で互恵的な人間関係の価値が最初に明確に表現されるのは,〈玄宗楊貴妃㞍〉の嚆矢である⽛長恨歌⽜と同時代の詩文である。しかしそれは明確ながらも一種の夢として詩的・物語的に表現されるもので,異性愛的関係・対象に至高の価値があると言語化され広く意識化されるのは,やっと明末・清初である。こうした愛情の言語化と価値化は,中国社会の国家化・集権化を背景とする文化的な発展のなかで行われた。とりわけ宋代以降に集権化・男権化が一層進むと,それと表裏一体に女性的なものの理想化も進み,観音や媽祖をはじめとするすべてを救済する女神への信仰も開花するが,〈玄宗楊貴妃㞍〉の楊貴妃像においてもそれと並行する発展がみられる。〈玄宗楊貴妃㞍〉の集大成である清代の演劇⽝長生殿⽞にいたると,より世俗化された異性愛的な関係性とその永遠性への夢が人々の強い共感をえるが,そこには母・息子の関係の投影という要素も認められる。 こうした互恵的な異性愛の理想化には,欧州での異性愛の発見との類似性・平行性がみられるが,中国社会にはより長く複雑な過程があったことがわかる。 |
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言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Summary European historians and sociologists famously claim that heterosexual love was created by poets in the Middle Ages and strengthened by the centralization of society in early modern times. This paper reveals the historical appearance of and changes in heterosexual love by analyzing the tales of Emperor Xuan Zong and his consort Yang Guifei, which were handed down for more than a thousand years from the Tang Dynasty to the Qing Dynasty. Although some ancient Chinese folktales depict protagonists’ thirst for salvation in their heterosexual relationships, the importance of lasting love was first articulated in Juyi Bai’s Changhen Ge ( everlasting sorrow) , which is the first part of the tales of Emperor Xuan Zong and Yang Guifei. However, this articulation was expressed only as a mere fantasy in the form of a lyric poem. The ultimate value of heterosexual love was explicitly expressed only after the reign of the late Ming Dynasty. This increase in the value of love was accompanied by the process of social centralization in China. In particular, after the reign of the Song Dynasty, during which society was centralized and controlled by the state, a type of femininity began to be idealized as a reaction to this centralization, and people’s faith in various goddesses flourished, which was reflected in the tales of Emperor Xuan Zong and Yang Guifei. Chang Sheng Dian, which was the final and most acclaimed compilation of the tales, was created during the reign of the Qing Dynasty. It expressed the secularized idealization of the intimate relationship among lovers and enjoyed significant popularity. This process of idealization of reciprocal heterosexual love in China is similar to the process of discovery of love in Europe. However, the process is longer and more complex in China than Europe. |
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言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 人間文化研究 en : Journal of Human Cultural Studies 巻 50, p. 39-71, 発行日 2023-03-31 |
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出版社 | ||||||
出版者 | 京都先端科学大学人間文化学会 | |||||
言語 | ja |