WEKO3
アイテム
親子遊びとしてのコーディネーション運動が唾液中コルチゾールと 認知柔軟性に及ぼす影響
https://doi.org/10.20558/0002000196
https://doi.org/10.20558/000200019609b2f69c-2f5e-40f0-adc0-2e21cacfaaea
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-03 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Effects of coordination exercise as a parent-child play on salivary cortisol and cognitive flexibility | |||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 親子遊びとしてのコーディネーション運動が唾液中コルチゾールと 認知柔軟性に及ぼす影響 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | eng | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Parent-Child Play | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Clay Creation Play | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Coordination Exercise Play | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Cognitive flexibility | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Cortisol | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 親子遊び | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 粘土作り遊び | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | コーディネーション運動遊び | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 認知柔軟性 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | コルチゾール | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.20558/0002000196 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
item_2_source_id_1 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AB00022072 | |||||||||
item_2_relation_1 | ||||||||||
関連タイプ | isPartOf | |||||||||
識別子タイプ | NCID | |||||||||
関連識別子 | AB00022072 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
関連名称 | 京都先端科学大学健康医療学部紀要 | |||||||||
著者 |
満石, 寿
× 満石, 寿
|
|||||||||
item_2_description_10 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 要 旨 親子遊びとしてのコーディネーション運動が,親子のストレスや実行機能である認知の柔軟性に及ぼす影響を明らかにするために,粘土を使った制作遊びの効果を対照群として比較検証を行った.本研究の実験参加者は,母子18 組であり,子どもは4 ~ 5 歳の(男児9 組,女児9 組)であった.母子はCP( Clay Creation Play; 粘土制作遊び)群とCEP( Coordination Exercise Play; コーディネーション運動遊び)群の2 群に分けた.両群(CP 群およびCEP 群)の実験参加者は,家庭で遊びの課題を行った.唾液採取と認知柔軟性の課題の測定は,遊び前後の2 回であり,親子からデータを取得した. その結果,母親の唾液中コルチゾール濃度は,母親および子どもともに親子遊び後に低下した.しかし,認知的柔軟性については,親子ともに遊びの前後で有意な差は認められなかった.この結果から,親子で遊ぶことによるストレス緩和効果が示唆された.認知的柔軟性については,有酸素運動のレベルや課題の内容に注目してさらなる検討が必要である.また,認知的柔軟性を十分に高める遊びを提案してくためには,手の動き,握力,回数などの指標から指先がどの程度刺激できたかを明らかにする必要がある. |
|||||||||
言語 | ja | |||||||||
item_2_description_11 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Abstract We analyzed to clarify the effects of coordination exercise as a parent-child play on stress and cognitive flexibility, an executive function of parents and children, and compared the effects of clay creation play on a control group. The participants in this study were 18 parent-child pairs (9 boys and 9 girls) between the ages of 4 and 5 years old. The parent-child pairs were divided into two groups; Clay Creation Play (CP) group and Coordination Exercise Play (CEP) group. Participants in both groups (CP and CEP groups) performed the playing task at home. Saliva collection and cognitive flexibility test were obtained from each participant (children and parents) before and after playing respectively. We found that salivary cortisol levels in both parents and children significantly decreased after parent-child play compared to before parent-child play. However, there was no significant difference in cognitive flexibility before and after the play both parents and children. The results suggested the stress-relieving effects of parents and children playing together were evident. Further examination of the level of aerobic exercise and task content is needed to determine cognitive flexibility. In addition, in order to propose play that fully enhances cognitive flexibility, it is necessary to clarify the degree to which the fingertips could be stimulated based on indicators such as hand movement, grip strength, and frequency. |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
bibliographic_information |
ja : 京都先端科学大学健康医療学部紀要 en : Bulletin of the Faculty of Health and Medical Sciences, Kyoto University of Advanced Science 巻 10, p. 1-9, ページ数 9, 発行日 2025-03-31 |
|||||||||
item_1702879049583 | ||||||||||
出版者 | 京都先端科学大学健康医療学部研究会 | |||||||||
言語 | ja |