WEKO3
アイテム
社会貢献活動を通じた大学生の意識の変化と 教職員による支援のあり方についてーThe Future of KYOTO AWARD への参加を通して①ー
https://kyotogakuen.repo.nii.ac.jp/records/2000178
https://kyotogakuen.repo.nii.ac.jp/records/2000178e254dd81-6811-469c-8bc3-7877150156bb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-12-23 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 社会貢献活動を通じた大学生の意識の変化と 教職員による支援のあり方についてーThe Future of KYOTO AWARD への参加を通して①ー | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Changes in University Students’ Attitudes Through Social Contribution Activities and The Ideal form of Support from Faculty and Staff: Participation in The Future of KYOTO AWARD (1) | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
アクセス権 | ||||||||
アクセス権 | open access | |||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||
item_2_source_id_1 | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AB00033691 | |||||||
item_2_relation_1 | ||||||||
関連タイプ | isPartOf | |||||||
識別子タイプ | EISSN | |||||||
関連識別子 | 27596400 | |||||||
言語 | ja | |||||||
関連名称 | 人間文化研究 | |||||||
著者 |
上松, 幸一
× 上松, 幸一
|
|||||||
item_2_description_10 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 本研究は,The Future of KYOTO AWARD に参加した大学生が社会 貢献活動を行う際に直面する課題と,教員が提供すべき支援について検討したものである。本研究により,活動には5 つの要素が抽出された。 まず,①グループメンバーの構成要素に関しては,適切なメンバー選定と役割分担が重要であり,学生が自ら役割を選び,主体的に取り組むことが活動意欲の向上に寄与することが分かった。次に,②活動目的の設定では,主目的に加え,就職活動の実績作りや居場所作りといった副次的な目的が活動意欲を高め,意義深い経験となることが示唆された。しかし,副次的な目的に対する否定的な意見もあるため,教員が肯定的な枠組みを構築することが重要であった。③活動の負担感では,物理的・経済的な負担,メンバー間の葛藤,進捗に対する焦りが学生の意欲に悪影響を与えることが明らかになった。また,④知識の不足については, 情報発信や社会的マナーに関する知識不足が活動進行を妨げる要因となり,これらの課題を克服するためには,実践的な教育プログラムの提供と適切な支援体制の整備が議論された。最後に,⑤責任感とモチベーションでは,学生が行き詰まりを感じた際,外部からの支援やフィードバックが責任感や自尊心を高め,活動意欲の維持に重要な役割を果たすことが確認された。今後の課題としては,教員や外部支援者による適切なサポート体制の強化が必要であり,複数のスタッフによる支援体制の構築や活動資金の確保,実践的スキル習得のための教育プログラムの充実が求められる。また,学生が成長を実感し,活動の持続可能性を高める フィードバックの継続も重要である。 |
|||||||
言語 | ja | |||||||
item_2_description_11 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | This study explored the challenges encountered by university students involved in The Future of KYOTO AWARD during their social contribution activities, as well as the support faculty should offer. This study extracted five elements inherent to these activities. Firstly, (1) regarding group composition, it was found that the appropriate selection of members and clear division of roles are essential. Allowing students to choose their own roles and take an active part in the process was shown to enhance their motivation to engage in the activities. Next, concerning the establishment of activity goals (2), it was suggested that in addition to the primary objective, setting secondary goals, such as enhancing one’s job-hunting record and finding a sense of belonging, would increase motivation and add greater significance to the experience. However, some expressed negative views regarding the secondary objectives, highlighting the need for teachers to establish a positive framework to address these concerns. Regarding (3) the sense of burden related to the activities, it was revealed that physical and financial strains, interpersonal conflicts among members, and frustration with slow progress negatively affected students’ motivation. Regarding (4) lack of knowledge, it was identified that insufficient understanding of information dissemination and social etiquette hinders the progress of activities. To address these challenges, the discussion emphasized the need for practical educational programs and adequate support systems. Finally, concerning (5) responsibility and motivation, it was confirmed that when students encountered difficulties, external support and feedback enhanced their sense of responsibility and self-esteem, playing a crucial role in sustaining their motivation to continue their activities. Future challenges include the need to enhance the support system provided by teachers and external contributors, develop a multi-staff support structure, secure operational funding, and improve educational programs focused on practical skill acquisition. It is also important to provide ongoing feedback so that students can feel that they are growing and to increase the sustainability of the activities. |
|||||||
言語 | en | |||||||
bibliographic_information |
ja : 人間文化研究:京都先端科学大学人間文化学会紀要 en : Journal of human cultural studies:Human Cultures Association of Kyoto University of Advanced Science 号 53, p. 1-23, ページ数 23 |
|||||||
URL | ||||||||
識別子 | https://doi.org/10.69280/jhcs.2024.53_1 | |||||||
識別子タイプ | DOI | |||||||
item_1702879049583 | ||||||||
出版者 | 京都先端科学大学人間文化学会 | |||||||
言語 | ja |